معرفي کتاب


 






 

ادبي
 

دوشس و جواهر فروش
ترجمه نيره تولکي/ انتشارات نيلوفر/ صفحه/-- تومان
*اگر به دنبال داستان هاي کوتاهي مي گرديد که راحت خوانده شود و احتمالا دوباره شما را به دنياي کتاب خواني بازگردانند، اين مجموعه داستان را توصيه مي کنيم. داستان هايي که مي توان گفت کلاسيک هستند و از نويسندگان مشهور گردآوري شده اند. کساني چون مارک تواين، هاينريس بل، ويرجينيا وولف، ميخائيل بولکا کف، سامرست موام و بسياري ديگر، داستان «معماري جنايت مکبث» اثر جيمز تربر يکي از شاهکارهاي اين مجموعه است.

بخوانيد ناديا
 

آندره برتون/ کاوه ميرعباسي/ نشر افق/ 165 صفحه/ 1600 تومان
ناديا اولين رمان سورئاليستي و شايد زيباترين آن ها است. با خواندن اين کتاب، شما يک دوره آشنايي با اصطلاحات و برويچ سورئال را هم مي گذرانيد.

بخوانيد ترس و لرز
 

آملي نوتومب/ شهلا حائري/ نشر قطره/ 165 صفحه/ 1500 تومان
اين کتاب، حکايت تنهايي و غربت آدم ها با همديگر در يک جامعه معاصر است.
بخوانيد مرگ در مي زند وودي آلن/ حسين يعقوبي/ نشر چشمه/ 220 صفحه/ 1800 تومان
بعد از «بي بال و پر» اين دومين مجموعه از طنزهاي وودي آلن است که به فارسي برگردانده شده است.

خواندني
 

نوابغ و مشاهير معلول جهان
منصور برجيان/ انتشارات سروش/ 230 صفحه/ 1500 تومان
اين که اگر نقص جسمي يا معلوليت داريد، دلسرد و نااميد نشويد، حرف تکراري و خسته کننده است که حتما همه خوانندگان، آن را از بردارند .فايده اين کتاب، چنين عبرت گرفتني نيست. بلکه استفاده اصلي اين کتاب، پي بردن به معلوليت ها و نواقص مشاهير است؛ چيزي که معمولا در زندگي نامه هايشان چندان مورد توجه نيست، ولي از لحاظ «خاله زنکي» نکته خيلي مهمي به حساب مي آيد. مثلا شما مي دانستيد اديسون ناشنوايي و اينشتين معلوليت در يادگيري داشته؟

بخوانيد جهان اسلام
 

برتولد اشپولر/ قمر آريان/ مؤسسه انتشارات اميرکبير/ 216 صفحه/ 2000 تومان
کار ارزشمند خانم دکتر آريان در تاريخ اسلام، بعد از سي سال تجديد چاپ شده است.

ببينيد کربلا به روايت تصويري رضا وثوقي
 

رضا وثوقي/ انتشارات صحرا دريا/ 80 صفحه خشتي/ 3000 تومان
محموعه عکس هايي از کربلا و عتبات عراق.

جدي
 

ارتداد و آزادي سيدحسين هاشمي/ پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي/ 166 صفحه/ 1400 تومان
کتاب حاضر که پژوهش برگزيده سال (83)شده، به بحث درمورد ارتداد و توهين به مقدسات مي پردازد. کتاب بحث خوبي در مورد فلسفه جرم تلقي کردن توهين به مقدسات و رابطه آن با آزادي بيان و اخلاق عمومي دارد. موضوعي که اين روزها، بحث روز جامعه و جهان اسلام است.

بخوانيد ضيافت
 

افلاطون/ محمود صناعي/ انتشارات جامي/ 170 صفحه/ 2000 تومان
موضوع اين رساله افلاطون، پاسخ به اين پرسش نسبتا اساسي است که «عشق چيست؟»

ادبي
 

يک عاشقانه ناآرام
ناديا
در مورد سورئاليست ها گفته اند که آن ها خيلي خيلي سورئال بودند؛ کالسکه چي هايشان هم سورئال بودند؛ پيشخدمت هايشان هم سورئال بودند؛ ... و معشوقه هايشان هم خيلي خيلي سورئال بودند. يکي از سنگلاخ هاي خوانش «ناديا» اين است که علاوه بر سبک «نوشتار خودبه خودي» نويسنده، نقش اول زن هم از «سياليت ذهن» سنگيني رنج مي برد.
ناديا سه بخش دارد: بخش اول معناگزاري صرف است. منظور برتون از معناگزاري، يادداشت هاي روزانه و غيرهنري هنرمند همزمان با خلق اثر است که پس زمينه ذهني و موقعيتي داستان را براي تفسير بهتر در اختيار خواننده مي گذارد و برتون براي آن بيشتر از خود داستان ارزش قائل مي شود.
اگر هفت خوان بخش اول را بتوانيد تحمل کنيد و کتاب را دور نيندازيد، به بخش دوم کتاب يعني داستان برخورد نويسنده با ناديا مي رسيد و يک عاشقانه بي نظير و البته بسيار ماليخوليايي (ببخشيد، سورئال) گيرتان مي آيد.
اين که «ناديا اصلا وجود نداشته و اصلا اسمش همين بوده يا نه» را مي توان به تعريف راسل از الکتريسيته حواله داد که: «بيش از آن که وجود داشته باشد، رويداد است.»
ظاهرا برتون چند سال بعد که يک جاي آرام گيريش مي آيد، اين کتاب را بنا به درخواست خود ناديا مي نويسد. برتون از رمان هاي روانشناسي يا روان پزشکي نيست. برتون که خودش پزشکي خوانده، بخش سوم و مؤخره کتاب را به بيانيه اي عليه روان پزشکي و دفاعي از شوريدگي تبديل کرده است. کتاب با نوعي «تعيين تکليف» براي زيبايي پايان مي گيرد: زيبايي متشنج خواهد بود يا وجود نخواهد داشت! نقاشي هانري ماتيس به عنوان طرح جلد، تصاوير تکان دهنده کتاب از جمله (9)نقاشي، اثر سرکار ناديا خانم و ترجمه خوب کاوه ميرعباسي از اين متن دشوار، فرصتي طلايي براي نوشيدن يک فنجان سورئاليسم لبريز، لبسوز و لبدوز فراهم کرده اند.

ادبي
 

تنها ماندم
ترس و لرز
اگر فيلم «ترس و لرز» را که چند وقت پيش از سينما چهار پخش شده ديده باشيد، ديگر نيازي به تبليغ اين کتاب نيست. فيلم خودش يک جورهايي معرفي کتاب است. کتابي که خاطرات يک دختر بلژيکي است که به عنوان کارمند در يک شرکت ژاپني مشغول است. آملي با اخلاق و طرز فکر اروپايي اش نمي تواند با ژاپني ها کنار بيايد، و همين ماجرا بهانه اي مي شود براي اين که به قلم
و کاغذ پناه بياورد و خاطراتش را بنويسد: «آقاي هاندا، مافوق آقاي اموشي بود که خودش ماوفق آقاي سايتو بود. آقاي سايتو هم مافوق دوشيزه موري يعني مافوق من بود، و من مافوق هيچ کس نبودم...» آملي تحصيل کرده با اين که تمام تخصص هاي لازم را دارد و حتي زبان ژاپني مي داند، همچنان در کارش سقوط مي کند تا اين که آن شرکت را ترک مي کند. داستان آملي قصه جنگ تمدن ها نيست. ماجراي آملي، داستان انسان است.

ادبي
 

ژوکوند
مرگ درمي زند
وودي آلن نويسنده، روزنامه نگار، بازيگر، کارگردان و آهنگساز آمريکايي را همه مي شناسيم. استاد، خداي جملات دو پهلو و بازي با عقايد عامه است. مثلا به اين جمله که در مورد خودش گفته، توجه کنيد: «دوباور غلط، سال هاست که درباره من بين مردم رواج دارد. يکي اين که من روشنفکرم، فقط به اين دليل که عينکي هستم و بدتر از آن، اين که هنرمندم، چون فيلم هايم نمي فروشد.» معمولا مصاحبه هاي وودي آلن، پر است از همين جور اظهار نظرهاي لطيف.
او براي نشريات مختلف طنز مي نويسد و تاکنون سه مجموعه از داستان هاي طنزش چاپ شده. «مرگ در مي زند» گزيده اي از اين سه کتاب است. مترجم کتاب، حسين يعقوبي هم متخصص اين جور متن هاست و بعد از نوشتن طنزهاي خانوادگي در «مهر سابق» مدتي است که دارد داستان هاي طنز ترجمه مي کند.

خواندني
 

وقتي سلطان بوديم
جهان اسلام
پروفسور برتولداشپولر، استاد شرق شناسي هامبورگ است. کتاب معروف او، «ايران در قرون اسلامي» است که به فارسي ترجمه شده و به قول دکتر زرين کوب «يک شاهکار واقعي در تاريخ نويسي و يک نمونه تحقيق درست عالمانه» است. کتاب حاضر، يک دوره تاريخ اسلام از بدو پيدايش تا سقوط دولت عباسي و سقوط دولت اندلس در اسپانيا را به گونه اي مختصر و در عين حال جامع روايت مي کند. ويژگي اين کتاب، داشتن تصويري روشن و دقيق از تاريخ سياسي و اوضاع فرهنگي سرزمين هاي اسلامي در طول يک دوران طولاني (9 قرن) است؛ دوراني که تمدن اسلامي در شکوفايي کامل بود و مسلمانان امپراطوري واقعي داشتند.

جدي
 

و اما عشق...
ضيافت
رساله ضيافت (مهماني) افلاطون، از مهم ترين کارهاي اوست. به عقيده بسياري از محققان، هنر نويسندگي و بلاغت افلاطون در اين رساله به اوج خود رسيده و جمع بين شعر و فلسفه در هيچ رساله ديگر او به اين زيبايي ديده نمي شود. موضوع اين رساله، عشق است. مانند بيشتر رساله هاي افلاطون، در اين رساله هم مجلس گفت و گويي تصوير مي شود که بزرگ جمع، سقراط است. سقراط، داناترين مرد يونان که در تمام عمر، تظاهر به ناداني مي کرد، مانند هميشه در اين جا هم سعي دارد ابتدا به تعريف جامع و کاملي از موضوع برسد و بعد درباره جنبه هاي مختلف آن بحث کند. اهميت اين اثر در آن است که هر رساله اي که بعد از ضيافت درباره عشق نوشته شده، تنها کپي برداري از ضيافت بوده است.
اين رساله قبلا هم به فارسي ترجمه شده بود، منتها چون در مجموعه چهار جلدي دوره آثار افلاطون (ترجمه دکتر محمدحسين لطيفي) بود، به راحتي قابل دسترسي نبود.
منبع: همشهري جوان شماره 59